ΟΙ προτάσεις μας για το ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας)

Το ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που έχει ως στόχο την ανάπτυξη ενός βιώσιμου συστήματος μεταφορών σε αστικές περιοχές, δίνοντας προτεραιότητα στη βελτίωση της κινητικότητας, την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Ειδικά για την τοπική αυτοδιοίκηση, το ΣΒΑΚ αποτελεί ένα εργαλείο για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή πολιτικών μεταφορών και υποδομών που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινότητας.

Βασικά χαρακτηριστικά του ΣΒΑΚ:

  1. Ολιστική προσέγγιση: Συνυπολογίζει όλους τους τρόπους μετακίνησης (πεζή, ποδήλατο, δημόσια συγκοινωνία, ιδιωτικά οχήματα) και επιδιώκει να προάγει βιώσιμες επιλογές.
  2. Συμμετοχικότητα: Περιλαμβάνει τη συμμετοχή πολιτών, φορέων και οργανισμών κατά τη φάση σχεδιασμού και υλοποίησης.
  3. Προσανατολισμός στα αποτελέσματα: Επικεντρώνεται σε μετρήσιμα αποτελέσματα, όπως η μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, η βελτίωση της ποιότητας του αέρα και η αύξηση της χρήσης βιώσιμων μεταφορών.
  4. Προσαρμογή στις τοπικές ανάγκες: Κάθε ΣΒΑΚ διαμορφώνεται με βάση τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής.

Οφέλη για την τοπική αυτοδιοίκηση:

  • Καλύτερος σχεδιασμός υποδομών: Ενίσχυση της προσβασιμότητας και δημιουργία ασφαλών χώρων για πεζούς και ποδηλάτες.
  • Βελτίωση της καθημερινότητας: Μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των εκπομπών ρύπων.
  • Εξοικονόμηση πόρων: Βιώσιμες λύσεις που μειώνουν τα κόστη συντήρησης και διαχείρισης μεταφορών.
  • Πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις: Τα ΣΒΑΚ είναι προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή σε εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα.

Με λίγα λόγια, το ΣΒΑΚ αποτελεί ένα κρίσιμο εργαλείο για τη μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον αστικό περιβάλλον, ενισχύοντας τον ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στη δημιουργία πόλεων πιο ανθρώπινων και λειτουργικών.

Οι προτάσεις μας για το ΣΒΑΚ

Β. Προτάσεις μας  – σημειώσεις

  • Περιοχή μελέτης στο σύνολο της επικράτειας του Δήμου μας.

ΣΒΑΚ ΔΗΜΟΥ ΩΡΩΠΟΥ (εκτασης 338,2 τ.χλμ) ενώ  ο Δήμος μας είναι 222,8 , ενώ στο ΣΒΑΚ ΩΡΩΠΟΥ έχει συμπεριληφθεί όλη η έκταση του , εμείς γιατί περιορίσαμε την περιοχή μελέτης.?

Δεν συμπεριλαμβάνονται περιοχές όπως Αγ. Εφραίμ, Βρανάς , Κάτω Σούλι, καθόλου οι δ.ε. Γραμματικού και Βαρνάβα ,Είναι εκτός ο ΟΣΕΔΕ , ο Βουτζάς επίσης. Και αναρωτιέμαι :  Οι περιοχές αυτές δεν χρειάζονται ποδηλατόδρομο? Το Γραμματικό δεν έχει σχολεία πλησίον των οποίων να γίνει κυκλοφοριακή οργάνωση ? Ο Βαρνάβας δεν χρήζει ασφαλών οδικών υποδομών?   Οι περιοχές αυτές δε θα μελετηθούν ως προς το  όριο των 30 ή 50 χλμ? Στις περιοχές αυτές δεν θα έχουμε αστική συγκοινωνία ? Οι περιοχές αυτές δεν έχουν εμποδιζόμενους χρήστες?  Πως ζητάμε mini bus να εξυπηρετεί περιοχή που δεν συμπεριλαμβάνεται στο ΣΒΑΚ? 

  • Προσέγγιση όλων των πλατειών από την ευρύτερη γειτονιά με πεζοδρόμηση.

Και γενικό Δίκτυο πεζοδρόμων 

  • Κυκλοφοριακή οργάνωση πλησίον σχολείων
  • η  ανάδειξη των πολιτιστικών χώρων του Δήμου μας (προτείνεται μόνο  τον Τύμβο και την αφετηρία του Μαραθωνίου Δρόμου).
  • Ανάδειξη εισόδων οικισμών
  • Να περιμέναμε ή να είχαμε μια άποψη των χρήσεων γης.
  • H μείωση των λειτουργικών ταχυτήτων με θέσπιση ορίου 30 χλμ./ώρα σε τέσσερις κεντρικές ζώνες τις πόλεις και σε οδούς που το διαθέσιμο πλάτος δεν επιτρέπει τη δημιουργία πεζοδρομίων και άλλων υποδομών.
  • Η δημιουργία περιφερειακών χωρών στάθμευσης τύπου Park n Ride γύρω από την πόλη για τη μείωση των εσωτερικών ροών
  • Η δημιουργία γραμμής mini-bus για την εναλλακτική διασύνδεση των κεντρικών περιοχών της πόλης, ενώ παράλληλα προωθείται η δημιουργία λεωφορειακών περιφερειακών γραμμών προσαρμοσμένων στη ζήτηση για τις περιαστικές και υπεραστικές περιοχές του Δήμου
  • Για την ολοκλήρωση του δικτύου ποδηλατοδρόμων, προτείνεται η τοποθέτηση Σταθμού Ενοικίασης Ποδηλάτων σε κατάλληλες θέσεις του Δήμου. 
  • Τη δημιουργία πολιτιστικών διαδρομών διασύνδεσης του κέντρου με τους αρχαιολογικούς χώρους και άλλα τοπόσημα της πόλης.
  • Η διαβούλευση να επικοινωνηθεί όσον το δυνατόν περισσότερο , αφού δεν είχε την τύχη να επικοινωνηθεί στις δύο προηγούμες. Η συμμετοχικότητα θα προβλέψει παραλείψεις και θα βοηθήσει .

 

Γ. Παρατηρήσεις επί του αναρτημένου σχεδίου δράσης του Δήμου μας

Έχει προβλεφτεί Ανάπτυξη γραμμής θαλάσσιου ταξί με αφετηρία την Παραλία Ν. Μάκρης, ενώ δεν έχει προβλεφτεί η αστική συγκοινωνία στο Γραμματικό και στο Βαρνάβα!!!

΄Εχει προβλεφτεί ανοιχτός χώρος εμπορίου ,  ταιριαστός περισσότερο στο  Δήμο Βύρωνα και του Αμαρουσίου , που έχουν ανάγκη τέτοιους χώρους. Τα Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου (ΑΚΕ) είναι ένας πρωτοποριακός θεσμός που αποσκοπεί στην ενίσχυση της μικρομεσαίας ελληνικής επιχειρηματικότητας, στην αναβάθμιση των περιοχών παρέμβασης μέσα από μια μεγάλη γκάμα παρεμβάσεων και φυσικά στη διευκόλυνση και την παροχή επιλογών στους καταναλωτές.

Στις περιοχές που οριοθετεί ο Δήμος, καταστήματα και επιχειρήσεις κάθε είδους, με μεγάλη ποικιλία προϊόντων και υπηρεσιών, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, συναποτελούν το «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου», δηλαδή δημιουργείται κάτι σαν τα γνωστά μας mall, μόνο που τα όρια του δεν οριοθετούνται σε ένα απρόσωπο κτήριο. Το έχουμε πραγματικά ανάγκη ? Μήπως θα ισοπεδώσει την αγορά στο κέντρο της πόλης?

΄Εχουν προβλεφτεί διαμορφώσεις Υπερυψωμένων Συμβολών, ενώ οι δημότες μας επιθυμούν την αποξήλωση υφιστάμενων τέτοιων υπερυψώσεων ως μη εξυπηρετικές.

Είναι  απαράδεκτο να έχουν εξαιρεθεί περιοχές του δήμου μας από το ΣΒΑΚ. Δεν εξυπηρετεί κανέναν να είμαστε Δήμος δύο ταχυτήτων!!!

Μαραθώνας 8/11/2024

Πληροφορίες : Σπανού Ευτυχία , αρχιτέκτονας μηχανικός , δημοτική σύμβουλος Μαραθώνα , τηλ. 6944613918, [email protected]

 

Πρόταση του κου Στέλιου Αρχόντα (ασφαλιστικός σύμβουλος, κάτοικος Ν. Μάκρης )
Σχεδιασμό από ειδικούς για μονοδρομηση δρόμων όπως η παραλιακή που ενώνει Νέα Μάκρη με
Ζούμπερι-Άγιο Ανδρέα- Μάτι.
Καμία στάθμευση αυτοκινήτου στην Λεωφόρο Μαραθώνα.
Μια διαδρομή που είναι λιγότερο του λεπτού από Άγιο Κωνσταντίνο μέχρι Παμακαριστο την κάνεις 10
λεπτά.
Μεγαλύτερα πεζοδρόμια και με πρόσβαση ανθρώπων με κινητικά προβλήματα.
Όλοι οι πεζοί κυκλοφορούν στον δρόμο και όχι σε πεζοδρόμια.
Ποδήλατο δρόμοι γιατί θα θρηνησουμε θύματα.

 

Πρόταση του κου Κωνσταντίνου Τριανταφυλλίδη (δικηγόρος, κάτοικος Ν. Μάκρης )
Ειναι απαράδεκτο να επιτρέπεται η στάση και η στάθμευση επί της Λεωφόρου Μαραθώνος αφου
καθυστερεί την ροή των οχηματων .
Τα πεζοδρόμια σε πολλά σημεία είναι πρανή με αποτέλεσμα οι πεζοί να μην μπορούν να
περπατήσουν ,οι γυναίκες με καροτσάκια να μην μπορούν να κινηθούν και η πρόσβαση των ΑΜΕΑ να
είναι αδύνατη.Να γίνουν πεζοδρομήσεις των οδών Λάμερα και Λιβισιου για να δωθεί μια ώθηση
ανάπτυξης στο παρηκμασμενο κέντρο της Μακρης.
Να δημιουργηθεί μια κυκλική γραμμή με mini bus που να εξυπηρετεί τους κατοίκους της Μάκρης και
του Μαραθώνα κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες.
Να τοποθετηθούν πινακίδες σήμανσης διότι η προτεραιότητα στους δρόμους στις πόλεις μας γίνονται
μετά από συνεννόηση των οδηγών και δρόμοι προτεραιότητας δεν είναι σημασμενοι .
Να γίνει πεζοδρόμιο στην οδό Αγίας Παρασκευής ώστε οι προσκυνητές του μοναστηριού να μην
αναγκάζονται να περπατάνε στον δρόμο αλλά νομίζω ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει γιατί
υπάρχουν περιοχές που δεν έχει ολοκληρωθεί η πράξη εφαρμογής .
Πολλά μπορεί να γίνουν ομως δεν γνωρίζω αν υπάρχει το πολεοδομικό πλαίσιο για μεγάλες ή μικρές
παρεμβάσεις.